امروزه نیاز به انرژی الکتریسیته نسبت به گذشته دو چندان شده است. از طرفی سوخت های فسیلی نیز بسیار محدود است. حتی در روستا ها و شهر های دور افتاده، دولت سعی می کند برای تهیه انرژی الکتریسیته از پنل های خورشیدی و نیروی مستقیم خورشید استفاده کند.اما لازم است بدانید، برای استفاده از انرژی خورشیدی نیز به باطری خورشیدی نیاز است زیرا پنل ها باید وسیله ای داشته باشند که بتوانند انرژی دریافت شده از خورشید را در خود ذخیره کنند. این کار حتی می تواند در شهر ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد زیرا با این کار دیگر شما می توانید هم در هزینه های خود صرفه جویی کنید و هم در مصرف سوخت های فسیلی.

اما آیا تا به حال چیزی در مورد باتری خورشیدی شنیده اید؟ تا چه حد با این فناوری و روش استفاده از آن آشنا هستید؟ آیا می دانید قیمت باتری خورشیدی چقدر است؟ خورشید در هر ثانیه می تواند حدود هزار ژول انرژی به هر متر مربع از زمین انتقال دهد. با این حال شما می توانید با استفاده از انرژی خورشید و با داشتن پنل های خورشیدی، انرژی برق مورد نیاز خود را به صورت طبیعی از خورشید دریافت کنید. پیشنهاد میکنیم جهت آشنایی با این موارد تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با باطری خورشیدی

باتری یکی از مهم ترین و اصلی ترین قسمت ها در یک سیستم خورشیدی آنگرید است. در واقع باتری در این سیستم نقش ذخیره کننده انرژی را دارد. این منبع ذخیره می تواند برق مورد نیاز محیط شما را تا ساعت ها برایتان تامین کند. با توجه به نقشی که باطری خورشیدی در این سیستم دارد باید در خرید ان نهایت دقت را به خرج دهید. اگر قصدتان تاسیس یک نیروگاه خورشیدی است حتما توجه ویژه ای به خرید باتری ان داشته باشید.

اگر نتوانید یک باطری خورشیدی مناسب خریداری کنید قطعا تمام پروژه شما با شکست مواجه می شود. علاوه بر ذخیره انرژی، باتری  در سیستم های خورشیدی می توانید در تامین جریان راه اندازی موتور های الکتریکی نیز نقش داشته باشد. باتری انرژی خورشید را در طول روز جذب خواهد کرد و در شب این انرژی را با تولید برق در اختیار شما قرار خواهد داد. البته ناگفته نماند که باتری می تواند سریع شارژ انرژی ذخیره کرده را خالی کند.

باتری خورشیدی

انواع باطری خورشیدی

برای اینکه بتوانید از منبع انرژی خورشید استفاده کنید باید یک باطری مناسب خریداری کنید. خرید باتری خورشیدی مناسب نیز بدون شناخت انواع آن امکان پذیر نیست به همین خاطر توصیه می کنیم حتما با انواع باطری خورشیدی آشنا شوید. به طول کلی باتری های خورشیدی بر اساس قابلیت هایی که دارند در محیط های مختلف و برای پنل های گوناگون استفاده می شوند.

با توجه به اینکه بیشتر باتری های خورشیدی برای مصارف خانگی مصرف می شوند معمولا برای ساخت آنها  از 3 ترکیب شیمیایی متفاوت استفاده خواهد شد. باتری لید اسید یا همان سرب اسید، باتری آب نمک یا سالت واتر و باتری لیتیومی، انواع باتری خورشیدی هستند. هر یک از این باتری ها قابلیت های مختلفی دارند که در ادامه به ان اشاره خواهیم کرد. اما قبل از اینکه به معرفی آن ها بپردازیم بهتر است بدانید در بین این 3 مدل از انواع باتری خورشیدی، باتری های لید اسید یا همان باتری یو پی اس، بهترین و شایع ترین گزینه برای سیستم های خورشیدی هستند که اکثر مردم از آن استفاده می کنند.

باتری لید اسید و لیتیومی

گفتیم که انواع باتری خورشیدی وجود دارد. باتری های لید اسید و لیتیومی دو مورد از بهترین ها در این زمینه هستند که قصد داریم در مورد آنها صحبت کنیم. ابتدا باتری های لید اسید. این باتری های یک تکنولوژی تست شده می باشند که از دهه ها قبل مورد استفاده قرار گرفته اند. افرادی که قصد دارند یک محیط بزرگ را برای ذخیره سازی انرژی خورشید محیا کنند، استفاده از باتری های لید اسید برایشان انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. بد نیست بدانید این باتری خورشیدی جزو باتری های ارزان قیمت است که به دو دسته باتری های سرب اسید تر و خشک تقسیم بندی می شود.

اما باتری های لیتیومی از دهه های قبل مورد استفاده قرار نمی گرفتند و ساخت آنها از یک تکنولوژی ذخیره سازی جدید نشات گرفته است. این باتری را می توانید در اکثر خانه های تازه ساخت که انرژی مورد نیاز خانه را در انرژی خورشید دریافت می کنند، مشاهده کنید. برای ساخت این باتری از چندین ترکیب شیمیایی استفاده شده است. این باتری ها نسبت به باطری خورشیدی لید اسید طول عمر بالاتری دارند. البته قیمت این باتری ها نیز کمی بیشتر از باتری های لید اسید است.برای خرید بهترین باتری خورشیدی به سایت شهر باتری مراجعه کنید

سالت واتر

سالت واتر یا آب نمک یکی دیگر از انواع باتری خورشیدی است که در صنعت های ذخیره سازی انرژِ خانگی از آن استفاده می شود. این باتری جزو پک های تازه وارد شده به صنعت به حساب می آید. شاید جالب باشد بدانید، این باتری ها برای ذخیره سازی انرژی به الکترولیت های آب وابسته هستند و وزنشان نیز بسیار سبک است. علت آنهم عدم استفاده از فلزات سنگین در ساخت آنها است.

بد نیست بدانید یک باتری آب نمک می تواند به راحتی بازیافت شود. البته این باتری ها جزو باتری های تست نشده هستند. برای اینکه بتوانید جهت ذخیره سازی انرژی خورشید این باتری ها را آماده کنید باید فرایند پیچیده ای را طی کنید که از عهده هر کسی بر نمی آید.